Viktoria Ruubel: Investeerides tekib uus perspektiiv sellele, mis toimub teistes sektorites

Nädalavahetusel toimunud Naisinvestorite Klubi iga-aastasel konverentsil arutlesid ingelinvesteeringute teemal EstBAN’i tegevjuht Anu Oks ja ingelinvestor Viktoria Ruubel .

Viktoria Ruubel on Facebook’i platvormide partnerluse direktor EMEA riikides ja vastutab tootearenduse ning innovatsiooni eest. Ta on olnud tegus startup-maailmas, töötanud Skype’is. Ta on olnud ise idufirma asutaja rollis, loonud kiirendeid ja kogu tema nii professionaalne kui isiklik elu on seotud startup-maailmaga.

Mõte liituda EstBAN’iga on olnud juba mõnda aega Viktorial peas. Ta ise ütleb, et on läbinud kõik startup-maailma faasid ja investeerimine on tema jaoks “last mile”. “Mingi hetk vaatasin äriinglite nimekirja ja kõik mulle sealt vastu vaatavad inimesed osutusid minu tuttavateks, kes on täiesti tavalised inimesed ja kellega olen varasemalt koostööd teinud,” ütleb Viktoria. Tema sõnul tuleb lihtsalt kuskilt alustada – kõigil on olemas oma erioskused ja unikaalsed kogemused

“Investeerimise puhul vaatan ma esmalt, kas see valdkond on mulle tuttav ja kas minu network saab kuidagi sellele startup‘ile kaasa aidata. Kui olen üksi tegutsev investor, siis ei ole mul võimalik kõiki idufirmasid valideerida. Iga investeeringu puhul on väga oluline just due diligence ehk äritegevuse analüüs. Seega on kõige lihtsam viis uue investori jaoks ühineda sündikaatidega ehk ühisinvesteeringutega, kus suurema analüüsi teeb ära juhtinvestor, kaardistades ühe või teise startup‘i potentsiaali.“ sõnab Viktoria.

Anu Oks lisab, et ühisinvesteeringu liikmena ei peagi otseselt mitte midagi tegema, võib lihtsalt allkirja anda ja usaldada teisi investoreid. “Teine variant, mida meie soovitame ja mis tuleb kasuks igale investorile, on investeerimislepingu läbitöötamine, idufirma ülevaatamine, et saada ülevaade sellest, kuhu see turg liigub ja luua enda jaoks arusaam startup-ärimudelist ja turust.” 

Vastuseks küsimusele, mis on Viktoria strateegia ja investeeringu ajaskaala, tõdeb ta, et eesmärk on teha 3-4 investeeringut aastas. Ta saab aru, et tegemist on pikaajalise investeeringuga ja exit võib tulla alles 10 aasta pärast. Mõned idufirmad ei elagi nii kaua ja pooled võivad ära kaduda – sellega tuleb leppida ja teha oma valikud sellele vastavalt. Vaatamata sellele ei investeeri Viktoria puhtalt kasusaamise pärast. “Kui töötad startup ettevõtete maailmas, siis investeerides tuleb juurde know-how’d, tekib täiesti uus perspektiiv ja vaatenurk sellest, mis toimub teistes sektorites, millised ärimudelid ja lahendused tekivad. See avaldab endale positiivset survet, peab ise olema innovatiivne,” arutleb ta.

EstBAN on varases arenguetapis iduettevõtetesse investeerivate erainvestorite katusorganisatsioon, mille eesmärk on arendada Eesti investeerimiskultuuri ning aidata kaasa regiooni startuppide arengule.  Ühiste koolituste, reiside ja sündmuste käigus jagatakse kogemusi, õpitakse teineteiselt ning luuakse kontakte investorvõrgustikega üle maailma.  EstBANil on 160 liiget Eestist ning mujalt. 

Kui teile pakub huvi ingelinvesteerimine, tutvuda meie tegemistega ja liituda saab SIIN.